Romance and Cigarettes

Det här är en film från 2005, genren jag skulle placera den i är komedi-drama-musikal. Den handlar i det stora hela om en familj där fadern blir träffar och vänstrar med en yngre rödhårig tjej. Fadern spelas av James Gandolfini, modern av Susan Sarandon och rödtoppen av Kate Winslet.

Jag är rätt kluven till den här filmen. Den första halvan tycker jag är helt genialisk. Väldigt roliga och otippade musikalnummer. Exempel redan i början när Gandolfini ”Mr.Sopranos” sjunger A man without love, Sarandon sjunger ”Take a piece of my heart”, eller när Christopher Walken sjunger ”My Delilah”. Väldigt roligt och otippat. Det känns som de tre bjuder rätt rejält på sig själva i sina nummer och gör det med en bra självdistans. Sånt gillar jag. Winslet gör också ett par nummer, inte lika roliga tyvärr tycker jag.

Men det är första halvan. Den andra halvan över går filmen till ett tråkigt drama. Sångnummren verkar ha tagit slut, verkar nästan som manusförfattarna la all krut på början och sen bara slängde ihop resten för att de ville få filmen klar. Tänk var bra den vore om de fortsatte så som de började, men nä nä de gjorde de inte. Och det drar tyvärr mer filmen mycket, för jag tycker den andra delen av filmen helt enkelt är för tråkig. 

Det finns en hel del kända ansikten med i filmen, utöver Gandolfini, Sarandon, Winslet och Christopher Walken dyker två andra upp från Sopranos. Steve Buscemi som där spelade Tony Sopranos kusin…Tony. Men sen Tonys jobbiga syrrra Janice, vad hon nu heter, spelar i den här filmen istället Gandolfinis dotter. En annan som spelar hans dotter, som jag inte heller vet vad hon heter, är hon som har huvudrollen i Weeds. 

Tja, det var väl vad jag hade att säga om den här filmen.

 Bild

 

Kommentera

