VI

VI är en långfilm av Mani Maserrat. En film om destruktiv kärlek, men Anna Åström och Gustav Skarsgård i huvudrollerna. Den filmen kommer ha premiär i april, och jag vet redan nu precis vad som kommer hända i den, vad som kommer sägas, hur den kommer sluta. Men var inte orolig, jag kommer inte spoila någonting. Och hur kan jag veta allt det här, ja faktum är att jag läst manuset, men också för att jag varit med och jobbat under inspelningen. Jag jobbade som DIT och loggare, med uppgift att tömma materialet från minneskorten, kontrollera att alla tagningar gick att titta igenom, säkerhetskopiera, och konvertera och leverera till klipparen. Så jag har sett alla filmens tagningar, två gånger till och med eftersom jag var tvungen att kontrollera säkerhetskopian. 

Jag tänker inte skriva så mycket här om filmen, eller recensera den. Utan skriva mer om hur det var att jobba med den.

Den spelades in i maj förra året. Budgeten var liten, så liten så alla inklusive skådespelarna gick med på att få sin lön när filmen blir klar, OM Mani lyckas hitta någon finansiär. En gång tidigare har jag jobbat på en långfilm, Lassemajas Detektivbrå Skuggor över Valleby hette den filmen och den har heller inte haft premiär än. Då var det SF som producerade och finansierade den. Det blir rätt lätt så att man jämför de båda inspelningarna med varandra, vilken var bäst?

Ja arbetsförhållandena, i Lassemaja filmen spelade vi in den i en studio, mot greenscreen, hela, vara instängd i ett grönt rum i en månad, när du kommer dit är det mörkt ute och när du åker hem likaså (spelades in i januari förra året) såg inte dagsljus på en månad kändes det som. Det kändes kanske inte helt hundra. I Manis film var det ingen studio, utan vi var mest i en lägenhet. Jag satt mest i ett litet rum, datorn mot ett fönster ut mot korsningen Götgatan Ringvägen vid Skanstull. Jag delade rummet med kostym och smink. Det var trångt men jag hade oftast sällskap och det blev en liten egen gemenskap därinne. Visst det var trångt och varmt och inte alltid så kul, men oftast var det faktiskt helt okej.

Regissörerna då? De som ledde projektet? Ja det här känns lite sådär att skriva om, snart kommer det bli klart varför. Jag börjar med Mani, i mina ögon var han en bra regissör, gjorde aldrig skillnad på skådespelar, sig själv eller teamare. Nu satt jag mest inne i mitt rum och han var där scenen spelades in, så jag hade kanske inte så mycket kontakt med han när vi jobbade, men då jag hade det upplevde jag den aldrig som något problem. Walter Sönderlund som regisserade Lassemaja filmen var lite annorlunda. Där kunde man få lite pikar som ibland kanske var bifogade men inte alltid enligt mig. Han kunde vara lite onödigt hård mot han som spelade Lasse, Lukas som bara var i 10års åldern. Jag reagerade eftersom jag tyckte att han borde ha mer tålamod när han regisserade barn. Men han kunde också skämta mycket och vara väldigt rolig. Det som kändes sådär är pga att Walter i slutet av förra året gick bort av sjukdom. Så med andra ord när jag skriver negativt om honom skriver jag negativt om en död man. Och det känns olustigt.

Teamet då? Ja i Lassemaja filmen var det två läger kan man säga, de äldre gänget som dels hade de tyngre positionerna, och sen de yngre som hade den andra, och jag tillhörde. Så jag upplevde det hade de äldre mycket erfarenhet, av olika skådespelare och filmproduktioner, vilket de tyckte om att berätta, och lite på så sätt att man själv kände sig nedtryckt och inte skulle tro man kunde så mycket. De yngre var det annat med, de fanns givetvis de som jobbat på ett gäng grejer, men de talade på ett annat sätt. I VI fanns det nästan bara yngre personer, med blandad mäng erfarenhet. Jag upplevde aldrig det som någon nånsin hade problem med någon. Det fanns äldre också, men de var få och verkade mest tycka det var roligt att jobba med många yngre personer.

Så överlag var det bättre att jobba på VI än på Lassemaja. Att Vi funkade bra kanske berodde på att eftersom alla just då jobbade gratis och var benägna att det skulle bli bra, eftersom annars skulle de inte få några pengar. På Lassemaja fick man ju pengarna direkt, och skulle det inte bli någon film skulle jag ändå ha mina pengar. Fast det är väl samtidigt det som den inspelningen tar hem ett poäng jämfört med VI, där har jag fortfarande inte fått några pengar. Men jag tror de kommer komma, jag har på papper hur mycket jag ska få, filmen har ju en finansiär. Men jag tror det kommer dröja ett tag till, kanske tills filmen spelat in lite pengar och  då blir det en glad bonus. 

Kommentera

