The Prestige

Två personer jobbar åt en trollkarl i London under 1800-talet. Den ena personen spelas av Hugh Jackman och den andra av Christian Bale. Jackmans fru jobbar också där. Under ett trolleritrick där hon blir knuten och ska sänkas mer i en vattentank, lyckas hon inte få upp knutarna runt händerna och där med drunknar. Jackman blir förkrossad både över att mist sin fru och på Bale som knutit knutarna runt hennes händer. De båda delar på sig och börjar ha egna shower. Men så fort den ena gör succé är den andra där och förstör det. Rivaliteten trappas bara upp och blir värre och värre. 

Utöver Jackman och Bale finns det flera skådespelare som gör sitt för att filmen ska bära, Michael Cane som är en slags ingenjör som jobbar åt Jackman, Scarlett Johansson som först är Jackmans assistent och älskarinna men sen byter sida till läger Bale, Andy Serkis är assistenten till uppfinnaren Tessla (Serkis som kanske annars är mest känd för att spela Gollum i Sagan om Ringen filmerna), och vem spelar Tessla om inte David Bowie. Alla gör enligt mig bra ifrån sig, men jag känner att jag mest vill gå in på Bowies prestation. Jag vet att han gjort fler filmer än den här, men jag har inte sett någon av de, därför vet jag egentligen inte hur bra han är framför kameran. Tessla gör han till en stel och korrekt person, vilket han gör bra. Men det är kanske inte den rollen som är så svår att göra, därav tycker jag mig inte kunna avgöra om han är en bra skådis. 

Filmen i sig är bra, riktigt bra. Gillar man som jag vändningar ska man se den här. Har du inte sett den förut, kan du omöjligt veta exakt hur den slutar. Sånt gillar jag. Alltså det är vändnigar hela tiden, ända in i det sista. Vad kan man annat säga än, bra. Filmen kom 2006 och fick två Oscarsnomineringar, för bästa art director och bästa foto, men jag tror den tyvärr inte kammade hem nåt av priserna. Sånt händer också, bara rycka upp sig och gå vidare.

BildPrestige, Hugh Jackman, Christian Bale, Tessla, David Bowie 

 

 

Kommentera

