Gomorra

I den här filmen får man följa några öden som på olika sätt berös av Camorrans styrning av Neapel där de lever. Det är en trött skräddare, en högutbildad kille, en liten grabb som vill bli en av Camorrans medlemmar, två tonåringar som vill ta över hela faderuttan och själva styra och ställa.

Roberto Saviano som har skrivit boken som filmen är baserad på, har jag för mig har haft något finger i den riktiga Camorrans värld, men som se backade ur och skrev sin bok istället för han tyckte världen behövde höra vad han hade att säga. När han lättade på sitt hjärta ville Camorran lätta på det ännu mer, genom att ta ut de och slänga till hundarna. Roberto blev alltså dödshotad och lever nu mera på okänd ort med livvakter runt sig. Min fråga, var det värt det? 

Jag har inte läst boken, alltså bara sätt filmen. Jag vill gärna innan jag går djupare på vad jag tycker om filmen upplysa att jag inte sett så mycket moderna italienska filmer, eller äldre för den delen heller, därmed inte alls är bekant med landets bildspråk och inte vet om det bara används i den här filmen eller överlag.

Jag tycker filmen är ett jäkla sömnpiller. Det långsamma berättandet är lite för långsamt för mig. Bildspråket känns dock väldigt realistiskt. Med det menar jag att det känns väldigt äkta, nästan lite dokumentärt. Fast samtidigt tror jag det också bidrar till att jag tycker den är tråkig.  Sen tycker det finns en del saker som faller oförklarat som jag väcker frågetecken hos mig. Ett exempel, de två tonåringarna hittar lite vapen. De står på en tom strand och skjuter hej vilt och tycker de är coola. Inget konstigt där tycker jag. Om jag hittade vapen och OM jag skulle bestämma mig för att behålla det, nog fan skulle jag också panga lite med det. Men det jag inte fattar är varför de två bara står i kalsongerna. Det irriterar mig. Hur kommer det sig att de tyckte de var en bra idé? Är det någon fetish de har som jag inte förstår? Blir de så exalterade av att skjuta så tänkte passa på att skaffa sig skjut samtidigt? Med varandra? Isf krockar de lite med att de går på strippklubb och vore de bi så borde det göra betydligt tydligare. 

Det var en av sakerna som irriterar mig, det finns fler men de blir för mycket text för gå igenom alla här. Men kanske är det så att om man har lite mer kunskaper så faller bitarna på plats bättre. Men som filmskapare att kräva det, då är du ute på lite djupt vatten och får lite skylla dig själv om såna som jag inte fattar varför alla jublar åt din film. 

Filmen vann priser 2008 i Cannes och Eurpoean Film Awards. Tyvärr, för mig är det här ett skolexempel på film som filmrecensenter och andra förstå-sig-påare gillar men som den breda massan inte gör. Och som spär på den förekommande åsikten hos breda massan att filmer som filmrecensenter gillar inte är bra. En tråkig åsikt tycker jag men som tyvärr, är recensenternas fel och det är bara de som lider av det.

Bild

Kommentera

