Italienaren Silvio

Har gjort en till video nu. Lite i samma stuk som den med Reinfeldt, Anders Borg och Ny Demokraterna. Fast den här är lite mer ironisk och kanske lite mer elakare än de andra två. Kanske. Det får bedömaren avgöra. Låten jag valde att använda den här gången var I’m just a gigalo. Lite osäker på vilka som gör den men tror de heter något med Lighthouse (?) Sak samba, till den låten tyckte jag det passade utmärkt med den minst sagt intressanta politikern Silvio Berlusconi. Jag har kanske inte den bästa kollen på honom, bara att han ställt till med lite skandaler här och där men de flesta tycks jag glömt bort (blev påmind om flera av de när jag gjorde videon), men Bettan har mer koll och enligt vad hon sagt, är kopplingen mellan låten och Silvio inte helt otänkbar. Han ska tydligen hoppat i säng med några tjejer när han var gift, de äldre italienarna tyckte de var ett bra tecken på att deras ledare var viril medans de yngre tyckte han var gubbsjuk. Det var det Bettan berättade. När jag gjorde videon så fick jag veta att han ryktas ha betalat en modell för lite ”tycka om varandra tid”, fast innan hon var modell och istället var en callgirl. 

Det var en stor skillnad på materialet som jag hade att jobba med här, jämnfört me de andra politiker-videorna jag gjort. På de andra var det mest klipp från intervjuer och tal m.m och sånt tråkigt, bortsett då från Ny Demokraterna där jag hittade några roliga bilder på Ian. Men det var ändå inte så mycket som jag hade önskat. På Silvio däremot, där fanns det betydligt mer intressanta bilder. T.ex. när Silvio kommer i kortege till en presskonferens han ska hålla med Angela Merkel. Men han har ett viktigt telefonsamtal i luren och tecknar till henne att vänta och det gör hon. Silvio pratar på. Tillslut har det gått så lång tid så hon tröttnar och går. En annan när han ska hålla en annan presskonferens med Spaniens premiärminister, vad han nu heter. Helt plötsligt tackar Silvio för sig och går. Spanjoren står kvar och ser ut som ett frågetecken. Det är sista bilden i videon. En annan lite av favorit är också från en presskonferens när en journalist ställer många jobbiga frågor och kommer med uttalanden. Han är arg och som italienare är han inte rädd att höja rösten och skrika. Silvio kommer med en taskig kommentar och avslutar med: Jag förstår varför du är så arg, eftersom varje morgon du vaknar och tittar dig i spegeln är din dag förstörd!

Säga vad man vill om Silvio men han går sin lite egna väg och är en frisk fläkt i politiken. Varför kan inte våra svenska politiker vara det? Henrik Hjelt som var eller är med i Parlamentet berättade att i början av programserien satt han med i Nyhetsmorgon tillsammans men några andra politiker. Politikerna spydde galla över programmet och sa att det inte alls var samma klass på Parlamentet som utländska politiska satirprogram. Då försvarade Henrik Heljt programmet och sa att han kunde hålla med om att de utländska kunde ha högre klass. Men o andra sidan hade de komikerna betydligt bättre och färgstarkare politiker att utgå från och inte samma torra som fanns i Sverige. 

Kommentera

