Hamilton -men inte om det gäller din dotter

Jag har sett den andra Hamilton filmen med Persbrandt. Eller jag har sett den första också, men den tänkte jag inte skriva om här så mycket.

Filmen börjar med att en tjomme har planerat ett attentat mot en viktig snubbe som är på besök i Stockholm. Men attentatet blir avbrutet av säpo och Hamilton på ett hörn. Men tjommen blir butter och kidnappar då säpo chefens dotter, som råkar vara gudbarn åt Hamilton. Han skiter i allt och ska hämta hem henne, och på ett hörn så är en amerikan med på ett hörn och är lite osympatisk.

Filmen har ett högt tempo. Ett lite för högt tempo tycker jag. Ibland känns det som handlingen stressar vidare mot nästa händelse. Det här ska väl vara ett försök till svenskt action, och då tycker jag det är helt okej att jämnföra med om det vore en amerikansk action. Då skulle handlingen från början till slut inte vara spikrak. Utan dumdra in i lite återvändsgränder, ta lite omvägar. Men inte den här filmen. Här är det en nästan in spikrak färd i handlingen. Vilket är lite tråkigt. Och förutsägbart.

Många filmer kör ju på det spåret att visa en liten snutt i början av filmen vad som kommer hända senare i filmen, för att bygga upp lite spänning. Det gör de i den här filmen. Oftast finns det någon mening med det. Jag ser inte den meningen här. När den scenen kommer som det är flash back på, är scenen totalt onödig för handlingen. Man skulle kunna likna det med att man får en trisslott där man vet att det är vinst. Man hoppas på högsta vinst. Man får inte högsta vinst men inte heller 25kr så man kan skaffa ny lott, utan en ny vinst som nyss införts på 5kr så du inte ens har råd med en ny lott.

Jag tycker den här filmen är sämre än den förra. Men den är inte totalt värdelös, utan mer av den typen av film som lämnar en helt opåverkad.

Bild

Kommentera

