Djävul i en blå klänning

Easy är en svart man som under 40-talets slut ofrivilligt blivit befriad sitt jobb. När han sitter på sin väns krog o funderar vad hans nästa steg ska bli dyker en lustig typ upp o erbjuder han jobb. I LA där de befinner sig så står staden inför ett borgmästar val, och en av kandidaternas flickvän har försvunnit. Inte försvunnit som att bli kindnappad utan förvunnit som att rymma. Kandidaten blev så förtvinlad så han drog sig ur valet, och ska nu ha anlitat den lustiga tjommen att hitta henne. Men ftersom hon i sin tur har förkärlek för svarta och gillar att hänga runt i de svartas områden, ärdet mer lämpligt tycker den lustiga tjommen att Easy som är svart o kan röra sig obehindrat i de områdena, letar efter henne. Och det gör han. 

I rollen som Easy syns ingen mindre än Denzel Washington. Och det gör han väl okej. Nu är jag personligen ingen jätte favorit av han, visst han är välingen dålig skådis, han har gjort en del bra filmer. Men jag tyckerhan bara är okej och inget annat. I rollen som den lustiga tjommen, som senare kanske inte är så lustig, syns en filur som jag inte vet vad han heter. Men jag kan säga så mycket som att han är med i HEAT också, och där spelar han en i De Niros gäng, inte Val Kilmer utan den andra. Sen har Easy en gammal bekant som dyker upp i filmen. Han kallas Mouse och spelas av Don Cheadle. Det jag skulle tippa på att han gjort tidigare som han är mest känd för är sin roll i Oceans Eleven och de båda uppföljarna. Där spelar han bombexperten. Han har dykt upp i lite filmer här och där och jag har tyckt han gjort det bra, likaså gör han det här. Men det som är lite ovanligt är att här spelar han en roll som iaf jag inte sett han göra tidigare. En våldsam, impulsiv lite dum karaktär, han gör det som sagt bra men jag vet inte om det passar honom fullt ut. 

Filmen i stort är väl okej. Den har en del vändningar och tar oväntade spår. Men tempot går lite på halvfart och gör att det känns som den aldrig kommer igång helt. Ingen kioskvältare, lite ljumen deckre/kriminal film. men det finns en liten detalj som jag tycker lyfter den lite. Det är trädtjuven. Trädtjuven är en gubbe som springer runt med sin skottkärra och vill såga ner de träd som Easy har på sin tomt, och sågar ner även grannens träd. En karaktär som inte tillför handlingen ett smack. Men som ändå ger ett kul inslag. 

 

Bild

Kommentera

