Lars von Trier

Lars von Trier, dansken. Jag har mig vetligen sett tre grejer han har gjort. Breaking the waves, halva serien Riket och Melacholia. I den ordningen. Breaking the waves såg jag när jag pluggade, för det var en del i kursen där man skulle tolka en scen ur en befintlig film, och det gjorde man i grupper. Filmerna och scenerna fick man inte välja fritt, det fanns ett antal som läraren valt, och då valde jag Breaking the waves. Min grupp skulle tolka den där Stellan Skarsgård ligger helt förlamad efter att fått en oljeborr (tror jag) på sig, och Emeliy Watson (tror jag hon heter fast hon kan lika gärna heta Berta Smith) kommer in i rummet där han ligger och Stellan ber henne glömma honom helt från sitt liv. Jag fick spela Stellan. En roll i just den scenen iaf som passade mina skådis skills bra. Ligga i en säng stilla och spela likgiltig och knappt säga nåt. 

Sen fick jag en möjlighet att se Riket. Lånad den på biblioteket, fast de hade bara första halvan av säsong 1 (ingen aning om det finns fler säsonger). Min far gillar Ernst Hugo och lite har väl kanske spridit sig över till mig, eftersom det var just därför jag lånade serien, för att få se han stå och skrika ”Danskjävlar!” 

Eftersom jag gillade de två första mötena med prylar som von Trier gjort, ville jag se Melancholia som det var så mycket hajp om på Cannes när den var där. Läste att den handlade om jordens undergång. Brukar annars vara väldigt skeptisk till det temat, men tänkte här, det är ju von Trier, det blir säkert konstigt och bra. Så jag hade höga förväntningar. Men blev besviken. Varför jo:

Fröken Dunst som hade huvudrollen led i filmen av någon sjukdom, eller diagnos. Nu är jag inte så vass på olika diagnoser eller sjukdomar, har alltid tyckt prat om sånt varit tråkigt. Därför kunde jag inte sätta fingret på vad det var hon led av. En som är bättre än mig på sjukdomar kanske kan det, för den har mer kunskap än mig. Vilket kräver att jag måste ha en viss förkunskap i ämnet för att förstå en väsentlig del av handlingen. Vilket jag inte tycker är okej. Och det nämndes ju aldrig ju i filmen vad hon led av. Vad jag lärt mig så ska man i film, nämna saker som är viktiga för handlingen tre gånger, för att vara säker på att publiken uppfattar det och är säker på att det är viktigt. Och von Trier gjorde det ingen gång. 

En annan orsak till att jag inte gillade filmen var för att berättartempot var så jäkla långsamt. Filmen är 136 minuter, och det känns som du sitter där och tittar i 3-4 timmar. Lite samma känsla som Dead Man med Johnny Depp, som också känns som man sitter i flera timmar mer och tittar än man gör. Och i början av von Triers film visades det massa bilder, många snygga iof, till någon klassisk lugn musik. Bilderna visades säkert närmare en minut, var. Bara när de hade slutats att visa så kändes det som de 136 minuterna var passerade. 

Sen blev jag lite besviken på att han verkar ha lämnat dogma-köret, det som gjorde att jag gillade Breaking the Waves och Riket. von Trier skrev ju dogmamanifestet men en annan filur, säkert dansk och som  säkert heter något annat än Anders. Fast von Trier kan ju omöjligt ha följt det manifestet i Breaking the waves. Manifestet är i stora drag regler man ska följa inom dogman för att göra film lättare, och strunta helt i sånt som heter ljussättning, lägga på effektljud och andra ljud i efterhand osv. Sen timejumps annat som man bör undvika för att göra det behagligt att titta, är man flitiga på att tillämpa i dogman. Och i grund och botten ger det ändå en viss charm i det hela. Men i Breaking the waves vet jag att det används en hel del musik, bland annat Hot Love med T.Rex. Och jag har svårt att tro att T.Rex stod baom ryggen på fotografen och spelade, speciellt eftersom Marc Bolan som mer eller mindre var T.Rex och vars röst man hör i Hot Love, dog innan filmen spelades in. Så där bröt von Trier mot sitt eget manifest. 

Och det var allt.

 

Kommentera

