Grillfest i Säter

 

I helgen var jag och Bettan uppe i Säter på grillfest hos mina föräldrar. Det var lamm som grillades. Och jag hade ju med kameran och både filmade och fotade lite. Det var ju tur att vädret vad så bra som det var, det gjorde ju så det blev ett bra ljus att filma och fota i. Och det gillar vi. Jag hade ju redan från början en tanke på filmen som jag skulle göra. Att göra en sån film, filma lite bilder på personer som ser ut som de har kul och trevligt, lite bilder på lammet som grillas, personer som äter, lite skratt igen osv, och sen lägga på musik till det, lite glad musik, kanske en låt som många känner igen. Kanske någon som har med grillning, fest eller något liknande att göra, men framför allt en glad låt. Allt det hade man ju kunnat vänta sig. Så det strävade jag inte efter. Nä. Jag gjorde min lite mer allvarlig. Var mer allvarliga ansikten än glada jag filmade. Sen drog jag ner tempot på rörelserna i bilderna i de flesta bilderna, till 50-70 %. Sen musiken. Ennio Morricone. En låt utav honom jag är rätt säker på att han skrivit till en westenfilm. Kan vara ”För en handfull dollar”. Och jag klippte ju till den musiken vilket var väldigt tacksamt. Speciellt för att den är så pass långsam men ändå dramatisk. Så jag kunde låta det vara långa bilder. Och det funkade, och av musiken så fick bilderna en viss tyngd tycker jag. 

 

 

 

Just nu håller jag på att lägga upp videon. Men det tar lite tid och kommer nog fortsätta med det, ta tid. Så jag fåt lägga t länken senare. Men jag tänkte att jag så länge kunde lägga upp en bild från i lördags iaf. Den är på min far. När alla gästerna var ute på en tipspromenad, så bad jag och Bettan att han skulle ta en köttyxa och posera vid lammet, som han skulle hugga det. Och nej, det var inte farsan som skötte grillningen i sin frack, utan grillningen hade en av han gamla arbetskompisar hand om. Och han hade ingen frack.

 

Bild

Kommentera

