John Cazale

 

Kollade på Gudfadern II igår, har ju givetvis sett den förut. Men glömt bort lite hur bra den är. Och ettan också föresten, eftersom den är bättre. Jag har ju de första två på dvd, inspelat från TV400 när det fanns. Reklamen har jag klippt bort, men det känns som TV400 klippt bort mycket av filmen när den visades och jag spelade in de, eftersom det var en del partier nu som jag inte kommer ihåg. Bland annat hela grejen med rättegången. Den som kan vara lite kul att tänka på, är att det var TV4 som sände den nu, och då var det alltså inte någon nerklippt version som jag spelade in från deras fd-underkanal. Får no skicka den där skivorna och fixa filmerna på annat sätt så jag inte får något nerklippt. Skicka hade jag nog iaf tänkt. När ettan spelades in, så i det partiet i filmen strax efter att Vito ska köpa apelsiner och får lite kulhål i magen på köpet (eller när han får det)försvinner ljudet i 20 min. Och det är ju i ärlighetens namn irriterande.

När filmen igår gick mot sitt slut, ungefär när Mickey och Fredo blivit sams igen, kom jag och tänka på att jag fått för mig att John Cazale som spelar Fredo, dog för ett par år sen. Och att jag läste att han fått lite av smeknamnet att vara den mest kände birollsskådisen. Jag fick för mig att kolla upp när exakt han dog, för att upptäcka att jag hade både rätt och fel. Mest fel, eller det beror ju på hur man ser det. Mr J Cazale är död, men han dog inte typ 2010 som jag fått för mig. Nä han lämnade in 1978. Och det förklarade varför jag bara sett han i 4 filmer. Och han gjorde 5. Men det var inga crapfilmer, alla 5 hade Oscarsnomineringar i kategorin bästa film. Och om inte både som tror jag Gudfadern Iplockade hem priset, liksom Marlon Brandon plockade hem bästa manliga huvudroll i den, men vägrade ta emot den (varför skulle vara kul att veta).  Vet inte om någon av de andra plockade hem några priser. Filmerna han gjorde var förutom båda Gudfadernfilmerna, the Deer Hunter, A Dog day Afternoon och The Conversation. Det var den sista jag inte sett. Lite saker som jag fick veta om Cazale som jag tyckte var intressant, utöver att han bara hann göra fem filmer som alla anses vara kalas bra, var att han var tillsammans med Maryl Streep, att han var döende i cancer under inspelningarna av The Deer Hunter och av den anledningen höll han på att få kicken av från filmen. Lite svinaktigt kan man ju tycka. Sak samba, Robert De Niro fixade så Cazale fick vara kvar genom att betala alla hans försäkringar. Sen fick hela inspelningsschemat läggas om så att Cazales scener spelades in först. Man ville inte riskera att han skulle hunnit dött innan han spelat in klart och scenerna låg utspridda över några månader. Vilket var tur eftersom han inte heller levde när filmen var klar.

Gällande A Dog Day Afternoon, som handlar om att Al Pacino i sällskap av John Cazale ska råna en bank. Men det blir gisslandrama och Cazale tycker det är bäst att döda hela gisslan eller döda alla poliser eller alla i huvudtaget, i alla fall någon, har jag för mig. Jag tycker det är lite kul att både Cazale och Pacino är med i filmen eftersom de båda är med i Gudfadern. En annan koppling till Gudfadern i filmen som kanske är lite roligare, är att personen som Al Pacino spelar i A dog Day Afternoon (som by the way är verklighetsbaserad), tittade på Gudfadern precis innan han drog iväg till banken i hopp om att skaffa lite pengar.

Det finns en dokumentär om John Cazale också. Har inte sett den. Upptäckte igår att den fanns. Men jag har sett trailern. Sa mig kanske inte så mycket mer än att Al Pacino, Robert De Niro och Meryl Streep är med i den och tyckte han var bra. Men jag skulle vilja se den iaf. Filmaffisch nedan.

Bild

Kommentera

